Sunday 9 November 2014

Kolmas kodutöö

Milline võiks olla HT töö juhul kui... 


Mis juhtub siis kui kooli/ asutusse satub uus tehnika, kuidas kompetentse edastatakse ühelt inimeselt teisele? Ehk kuidas kõik kolleegid saavad teada, kuidas vidin töötab ja milleks see neile kasulik on jne. 

Kooli või asutusse ei satu uus tehnika niisama! Enamasti lähtutakse eelnevatest uuringutest, vajadustest vms. Üksikutel juhtudel (ma loodan sinisilmselt) võib aga juhtuda ka vastupidi. 
Koolile pakutakse vidinat ja keegi peab selle n-ö läbi katsetama ja midagi kasutamise kohta arvama, enne kui lõplik otsus soetamise kohta tehakse. HT üheks tööosaks on uute tehnikatega tutvumine, katsetamine, läbiproovimine. Katsetamise ajal võiks läbi viia ka hindamise/ analüüsi, milleks üldse katsetatavat tehnikat kasutada ja kas see asutusele üldse vajalikuks osutub. Info uue tehnika töötamise kohta jõuab läbi katsetuse saadud kogemuste jagamise. Tutvustava koolituse võib teha nii kõigile kui ka vaid väiksele, asjast huvitatutele, kes hiljem läbi oma kogemuse teistele infot edasi jagavad. 


Kuidas motiveerida kolleege, kuidas tuua nad koolituse/ erineva taristu kasutuse juurde? 

Arvan, et väga heaks motivaatoriks on eeskuju. Eelmisel töönädalal (3.-6. november) viisin HT praktika raames oma koolis läbi nn minikoolitusi, kus tutvustasin erinevaid, lihtsalt kasutatavaid veebikeskkondi, mida saaks õppetöös kasutada. Peamised küsimused, mida mulle esitati olid: "Kas ma ise kasutan?" ja "Kuidas ma kasutan?". Mida sa ikka soovitad, kui ise ei kasuta!?
Kui üks õpetaja mõnda "lahedat" vidinat oma tunnis kasutab, siis info liigub koolis edasi ka siis, kui vastavat koolitust/ tutvustust ei tehta. Info liigub suust suhu. Ära ei tohiks unustada ka õpilasi, kes samuti infot edasi kannavad. :) 
Uutes kasutajates tuleb tekitada vajadus, st et õpetajad peavad ise tundma, et neil on seda uut vidinat vaja, siis nad ka koolituvad, uurivad ise... 

Milline on meie pakutav portfoolio: millised on meie või kooli/ asutuse valikud e-keskkondade osas? Mis on õnnestunud e-keskkondade valikul ja koolitustes ja mis ei ole? Kas seda üldse analüüsitakse ja sellest õpitakse? 

Valikud tulenevad tihti vajadusest. Vahel tehakse otsus mõne keskkonna kasutuselevõtu osas (lähtutakse hoopiski ühiskonnas valitsevatest trendidest  ja  strateegiatest, mitte kooli vajadustest) ja seejärel hakatakse kasutama. 
Meil, Räpinas võeti väga äkki kasutusele Office 365 - suvel tehti otsus, listi saabus teade ja augusti lõpust tuli kasutama hakata, sest eelnev süsteem oli "ümber kolitud". 
E-õppe keskkondadest on Räpinas kasutuses HITSA Moodle. Mõned aktiivsemad õpetajad on loonud/ loomas ka Wordpressil põhinevaid õppematerjale. Kogub hoogu blogipõhine õpe. See, millist teed mööda õpetaja õpetamisel läheb (on see siis tahvel ja kriit, Moodle, Wordpress või eXe Learning), on tema enda valida. 
Veebipõhistest keskkondadest on meil kasutuses veel ka e-Kool, mis paraku ei kata aianduskooli vajadusi. Eelmisel õppeaastal alustati erinevate e-koolile altenatiivsete keskkondade uurimist. Käesoleva õppeaasta lõpuks tehakse otsus, millise kasutusse võtame. 
Suvel läbi viidud IT-auditi käigus pandi kirja olemasolev situatsioon, seda analüüsiti põhjalikult ning tehti ettepanekud arenguteks. 

Kuidas oma tööd analüüsida, kui palju analüüsida ja kas üldse? Kas ja kuidas analüüsite (analüüsitakse) taristu kasutust? 

Analüüs käib igasuguse arenguga kaasas. Arvan, et HT üheks töö osaks ongi analüüs. Analüüsi käigus saab HT anda hinnangu oma tegevusele, välja tuua parenduskohad ja vastavalt sellele edasi toimetada. Taristu kasutust tuleb ka kindlasti analüüsida. Vastasel juhul ei teata, milliseid vahendeid kasutatakse ja kui palju kasutatakse. Võib juhtuda olukordi, kus nt dokumendikaamera on klassis, kuid õpetaja, kes soovib seda kasutada, ei satu kunagi tollesse ruumi tundi andma. St, et vahend on olemas, kuid seisab kasutult. 
Olemasoleva taristu kasutuse analüüs on vajalik ka uuenduste tegemiseks ja uute tehnikate soetamise planeerimiseks. Soetused tekivad ikka vajadusest. 

Vidinat ei tasuks kasutada lihtsalt kasutamise pärast. Kasutus peab olema seotud metoodikaga ja põhjendatud. Tavalist loengut võib pidada ka ilma ppt esitluseta. :)

No comments:

Post a Comment